Vår pedagogiska grund och metoder för ett livslångt lärande
Vår barnsyn och kunskapssyn
Vår barnsyn är att barnet från början har en egen drivkraft och lust att vilja lära och förstå sin omvärld.
Vi lär oss tillsammans i meningsfulla sammanhang utifrån våra tidigare erfarenheter. Ett barn har hundra språk. Det är därför viktigt för våra barn att få utveckla många olika uttryckssätt och möta många olika material på flera olika sätt. Lärandet är inte uppdelat i olika ämnen utan sker i samspel med varandra.
Pedagogen och miljö
Vi är medagerande pedagoger som lyssnar på och inspirerar våra barn till nya upptäckter. Att nyfiket utforska och förundras tillsammans leder till lärande och kunskap.
Vi skapar tillsammans en miljö som lockar och utmanar till utforskande och lek, den förändras efter våra barns behov och intressen. Det ska vara möjligt för våra barn att undersöka temat/projekt under hela dagen.
Mat
Det livslånga lärandet får energi och näring genom måltiden. Lust, glädje och social samvaro ska prägla den pedagogiska måltiden på TP:s förskolor.
TPs koncept
Det koncept vi arbetar efter skapar utforskande och utmanande miljöer som inbjuder till
kreativitet, skapande, lek och reflektion så att barnens intresse för sitt lärande stärks och
stimuleras.
Språka med TP
Språkutveckling och kommunikativ förmåga. Med stöd av ”Språka med TP” får pedagogerna verktyg att systematiskt och kontinuerligt stimulera språkmedvetenheten hos barnen. Pedagogerna erbjuds internutbildning i teckenstöd (TAKK)
Räkna med TP
Matematik och logiskt tänkande med eget inspirationsmaterial för våra pedagoger. Tydlig struktur och sammanställning av hur vi arbetar med matematik på förskolenivå.
Hållbar förskola med TP
Förståelse för naturvetenskapligt tänkande.
Vi gör medvetna och hållbara inköp av ex. möbler, pedagogiskt material, leksaker ute och inne.
Barnen blir engagerade och delaktiga i arbetet med att få ner matsvinnet.
Relationskompetens med TP
Relationskompetens handlar om vårt förhållningssätt och varje individs eget ansvar i en relation, en viktig del av social hållbar utveckling. Målet är att barnen i vår utbildning ska bli skickliga relationsbyggare, goda samhällsmedborgare, förstå sina rättigheter och skyldigheter samt känna stark empati och omsorg för andra och sig själva.
En del av Atvexa
Sedan 2009 är TP Förskolor en del av Atvexa AB, vilket gör att vi numera ingår i en större koncern. Tryck här för att läsa mer om Atvexa.